Szanowni Państwo.
Proponujemy szkolenia dla wicedyrektorów w ramach „Szkoły wicedyrektorów”. Mogą Państwo wybrać wszystkie zaproponowane szkolenia lub niektóre z nich. Spotkania będą odbywały się cyklicznie. W tym roku szkolnym 2020 zapraszamy na:
- Rola wicedyrektora w ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów. Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe. Zapisy w statutach.
- Wicedyrektor a nadzór pedagogiczny, realizacja zadań, dokumentowanie, szczególna rola obserwacji zajęć.
- Wicedyrektor jako lider ewaluacji wewnętrznej w szkole/placówce. Sprawne przeprowadzenie, opracowanie wyników i realizacja wniosków.
- Skuteczna i efektywna praca z radą pedagogiczną gwarancją jakości kształcenia w szkole. Rola i zadania wicedyrektora.
Wicedyrektor jako lider ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej w szkole/placówce. Sprawne przeprowadzenie, opracowanie wyników i realizacja wniosków.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Ewaluacja w szkole to systematyczne gromadzenie, porządkowanie i ocena danych dotyczących dokumentów, działań i osób. Ewaluację przeprowadzamy według ustalonych etapów w celu podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań.
Ewaluacja służy identyfikacji słabych i mocnych stron, wskazaniu kierunków rozwoju, poprawieniu błędów, oszacowaniu możliwości i ograniczeń, uzyskaniu wsparcia z zewnątrz a niekiedy promocji szkoły/placówki. Ewaluacja wewnętrzna jest też jedną z form sprawowania nadzoru i ważnym zadaniem dyrektora i kadry kierowniczej w szkole/placówce.
Ewaluacja zewnętrzna przeprowadzana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny powinna pokazać jakość pracy szkoły w obszarze realizacji wymagań wobec szkół
i placówek. Wymagania wobec szkół są – obok podstawy programowej – ważnym dokumentem programowym szkoły, który powinien wyznaczać kierunki jej pracy i rozwoju.
Podczas tego szkolenia przeprowadzimy Państwa krok po kroku po zagadnieniach dotyczących sprawnej ewaluacji. Omówimy też metody i narzędzia, które posłużą realizacji tego zadania. Wypracujemy też gotowe projekty ewaluacji, dotyczące zagadnień badanych w szkole/placówce. Przedstawimy propozycję opracowania wyników i wniosków mających podnosić jakość szkoły/placówki.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnicy wiedzą jak zaplanować i skutecznie przeprowadzić ewaluację wewnętrzną.
- Potrafią opracować projekt ewaluacji dotyczący zagadnień ewaluowanych w placówce.
- Wiedzą w jaki sposób przełożyć wyniki i wnioski na zadania do realizacji oraz ocenić ich efektywność.
- Słuchacze znają zasady dotyczące ewaluacji zewnętrznej i potrafią wypromować działania szkoły.
- Nadzór wicedyrektora i dyrektora nad ewaluacją wewnętrzną i zewnętrzną będzie przyczyniał się do podniesienia jakości pracy szkoły oraz trwałych zmian w jej funkcjonowaniu.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA.
- Omówienie głównych założeń dotyczących ewaluacji wewnętrznej/zewnętrznej:
a) pojęcie ewaluacji
b) ewaluacja w prawie oświatowym.
c) główne zadania dotyczące sprawnej ewaluacji. - Etapy ewaluacji.
a) planowanie ewaluacji
b) realizacja
c) podsumowanie - Budowa projektu, harmonogramu i raportu ewaluacji – omówienie.
- Przełożenie wyników i wniosków z ewaluacji wewnętrznej/zewnętrznej na zadania – ćwiczenia w zespołach.
- Metody, techniki i narzędzia – zasady tworzenia.
- Przedstawienie propozycji wymagań zgonie z nowym projektem rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym
II. CZĘŚĆ PRAKTYCZNA /WARSZTATOWA/.
- Tworzenie projektów ewaluacji do wymagań zawartych w rozporządzeniu o nadzorze pedagogicznym i innych zagadnień istotnych dla szkoły.
- Budowanie narzędzi do opracowanych projektów ewaluacji.
- Ustalenie harmonogramu ewaluacji wewnętrznej na nowy rok szkolny.
- Omówienie prac zespołów, wymiana doświadczeń.
III. EWALUACJA ZEWNĘTRZNA
- Omówienie głównych założeń ewaluacji zewnętrznej.
- Analiza przykładowych narzędzi do ewaluacji zewnętrznej.
- Rola wicedyrektora i nauczycieli w podniesieniu jakości pracy szkoły oraz trwałych zmian w jej funkcjonowaniu.
ADRESACI SZKOLENIA:
Wicedyrektorzy, dyrektorzy, nauczyciele, liderzy zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs za naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie stacjonarnym z zachowaniem reżimu sanitarnego trwa 8.30 -14.30; online trwa 9.00-12.45.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.