Innowacje i eksperymenty w pracy kreatywnego nauczyciela. Praktyczne wskazówki.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Ustawa Prawo oświatowe zawiera regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej w szkołach i placówkach (art. 1 pkt 18). Przepisy prawa mówią o konieczności zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych organizacyjnych lub metodycznych.
Przepisy prawa nakładają obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów (art. 44 ust. 1 pkt 3).
Działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły/placówki, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według obecnie obowiązujących przepisów, realizację planowanej innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli
Nadzór pedagogiczny zgodnie z nowymi przepisami prawa polega też na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia przy zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań.
Te nowe zadania zawarte w prawie oświatowym nakładają na dyrektora i nauczycieli obowiązek pracy w sposób odkrywczy, prekursorski, pionierski, sugerują odejście od stereotypów, wprowadzenie działań twórczych, których wdrożenie nie zostało przewidziane w istniejącym systemie edukacji ale jest uregulowane w obowiązujących przepisach prawa oświatowego.
Podczas szkolenia omówimy jak zbudować program innowacyjny, podamy, jakie są rodzaje innowacji i sposoby ich wdrażania. Pokażemy też przykłady nowatorskich rozwiązań w pracy nauczycieli oraz przykłady dobrych praktyk. Zwrócimy uwagę na możliwości upowszechniania czy publikowania tych rozwiązań. Omówimy pracę metodą projektu, niezbędną podczas realizacji podstawy programowej, podamy przykładowe rozwiązania.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Uczestnik szkolenia pozna aktualne przepisy prawa oświatowego związane z innowacyjną i kreatywną pracą nauczycieli.
- Słuchacz potrafi zgodnie z przepisami prawa napisać program innowacyjny, zaplanować jego realizację.
- Uczestnik pozna sposoby upowszechniania przykładów dobrych praktyk, ocenę efektów realizacji programów innowacyjnych.
- Uczestnik wie, jak opracować projekt edukacyjny dostosowując go do potrzeb i możliwości uczniów.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Omówienie aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących działań innowacyjnych i nowatorskich oraz pracy metodą projektu.
- Pojęcie innowacji, eksperymentu i nowatorstwa pedagogicznego.
- Etapy tworzenia programów innowacyjnych, rozwiązania wewnątrzszkolne.
- Przykłady innowacji i eksperymentów realizowanych w szkołach /przedszkolach.
- Omówienie dobrych praktyk i nowatorskich rozwiązań.
- Nowelizacja programów nauczania – przykładowe rozwiązania.
- Opis zasad innowacji – budowa programu innowacyjnego.
- Ćwiczenie- tworzenie przykładowych programów innowacyjnych w oparciu o podane wzory.
- Projekty edukacyjne – wstęp, założenia, cele, zalety, cechy dobrych projektów.
- Etapy pracy metodą projektu – rola nauczyciela i zespołów projektowych.
- Omówienie przykładowych projektów edukacyjnych.
- Ćwiczenie – tworzenie projektów edukacyjnych, podsumowanie pracy w grupach.
- Wymiana doświadczeń dyskusja.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy przedszkola, nauczyciele, liderzy zespołów nauczycielskich.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs za naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie stacjonarnym z zachowaniem reżimu sanitarnego trwa 8.30 -14.30; online trwa 9.00-13.00.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji papierowej i elektronicznej; podczas szkoleń online – tylko w wersji elektronicznej.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.