Zapewnianie dostępności w szkole/przedszkolu - ustawowe zadania dyrektora.

Scenariusz szkolenia

OPIS TEMATU:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmioty publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411)  w tym szkoły, przedszkola i inne placówki  oświatowe zobowiązane są do zapewniania dostępności w swoich obiektach. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami zarządzania dostępnością w placówkach oświatowych, w tym z minimalnymi wymogami wynikającymi z ustawy.

EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:

  1. Poznanie i zrozumienie specyfiki funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami
    a) Wprowadzenie do tematyki dostępności
    b) Zapoznanie z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi tematykę dostępności
    c) Wyjaśnienie pojęć; dostępności i jej rodzajów, osoby ze szczególnymi potrzebami, modele niepełnosprawności 
  2. Przedstawienie obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
    a) Wyjaśnienie kluczowych aspektów związanych z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych.
    b) Procedura wnioskowania o zapewnienie dostępności i składania skarg na brak dostępności w placówce
    c) Praktyczne rozwiązania i dobre praktyki w zakresie dostępności

  3. Poznanie specyfiki funkcjonowania osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami
    a) Dysfunkcje wzroku, słuchu, ruchu oraz zaburzenia psychiczne – trudności w funkcjonowaniu w realiach szkolnych
    b) Sposoby funkcjonowania i udzielanie wsparcia osobom z różnymi dysfunkcjami

PROGRAM SZKOLENIA:

  1. Podstawy dostępności w instytucjach publicznych: 
    a) Wyjaśnienie, czym jest dostępność oraz jakie ma znaczenie w kontekście działalności instytucji publicznych. 
    b) Szczególne potrzeby i niepełnosprawności w kontekście standardów równości i niedyskryminacji
    c) Zrozumienie obowiązków instytucji publicznych w zakresie tworzenia dostępnych przestrzeni oraz działań.
  2. Obowiązki instytucji publicznych w obszarze dostępności:
    a) Przegląd wymagań wynikających z ustawy dotyczącej dostępności. 
    b) Omówienie obowiązków związanych z dostępnością architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną.
  3. Rola osób odpowiedzialnych za dostępność:
    a) Edukacja pracowników i budowanie ich świadomości w zakresie dostępności. 
    b) Standardy wsparcia i obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w placówce oświatowej
  4. Przeprowadzanie audytów dostępności:
    a) Analiza dostępności przestrzeni architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych.
    b) Dostępność cyfrowa stron internetowych
    c) Dobre praktyki wdrażania zasad dostępności w instytucjach publicznych. 
  5. Otwarta dyskusja: 
    a) Interaktywna wymiana poglądów i doświadczeń. 

WARUNKI SZKOLENIA:

Czas trwania: 3 godziny (180) 
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń  

INFORMACJE DODATKOWE:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;  
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie. 
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.