Zapewnianie dostępności w szkole/przedszkolu - ustawowe zadania dyrektora.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podmioty publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411) w tym szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe zobowiązane są do zapewniania dostępności w swoich obiektach. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami zarządzania dostępnością w placówkach oświatowych, w tym z minimalnymi wymogami wynikającymi z ustawy.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
- Poznanie i zrozumienie specyfiki funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami
a) Wprowadzenie do tematyki dostępności
b) Zapoznanie z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi tematykę dostępności
c) Wyjaśnienie pojęć; dostępności i jej rodzajów, osoby ze szczególnymi potrzebami, modele niepełnosprawności Przedstawienie obowiązków prawnych wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
a) Wyjaśnienie kluczowych aspektów związanych z wdrażaniem dostępności w placówkach edukacyjnych.
b) Procedura wnioskowania o zapewnienie dostępności i składania skarg na brak dostępności w placówce
c) Praktyczne rozwiązania i dobre praktyki w zakresie dostępnościPoznanie specyfiki funkcjonowania osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami
a) Dysfunkcje wzroku, słuchu, ruchu oraz zaburzenia psychiczne – trudności w funkcjonowaniu w realiach szkolnych
b) Sposoby funkcjonowania i udzielanie wsparcia osobom z różnymi dysfunkcjami
PROGRAM SZKOLENIA:
- Podstawy dostępności w instytucjach publicznych:
a) Wyjaśnienie, czym jest dostępność oraz jakie ma znaczenie w kontekście działalności instytucji publicznych.
b) Szczególne potrzeby i niepełnosprawności w kontekście standardów równości i niedyskryminacji
c) Zrozumienie obowiązków instytucji publicznych w zakresie tworzenia dostępnych przestrzeni oraz działań. - Obowiązki instytucji publicznych w obszarze dostępności:
a) Przegląd wymagań wynikających z ustawy dotyczącej dostępności.
b) Omówienie obowiązków związanych z dostępnością architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną. - Rola osób odpowiedzialnych za dostępność:
a) Edukacja pracowników i budowanie ich świadomości w zakresie dostępności.
b) Standardy wsparcia i obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w placówce oświatowej - Przeprowadzanie audytów dostępności:
a) Analiza dostępności przestrzeni architektonicznych oraz informacyjno-komunikacyjnych.
b) Dostępność cyfrowa stron internetowych
c) Dobre praktyki wdrażania zasad dostępności w instytucjach publicznych. - Otwarta dyskusja:
a) Interaktywna wymiana poglądów i doświadczeń.
WARUNKI SZKOLENIA:
Czas trwania: 3 godziny (180)
Liczba uczestników oraz płatności do ustalenia ze specjalistą ds. szkoleń
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, materiały w wersji elektronicznej;
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.