Jak wspierać uczniów po długotrwałym nauczaniu zdalnym – zadania dla szkoły, nauczycieli i specjalistów.
Scenariusz szkolenia
OPIS TEMATU:
Dotychczasowe badania i analizy dotyczące funkcjonowania dzieci i młodzieży w czasie pandemii pokazują negatywne skutki długotrwałego nauczania zdalnego. Pogarsza się kondycja psychiczna uczniów. Coraz więcej z nich cierpi na zaburzenia nastroju, depresję, zaburzenia lękowe. Odizolowanie od bezpośrednich i realnych kontaktów rówieśniczych skutkuje obniżeniem umiejętności społecznych, nadużywaniem korzystania z mediów elektronicznych.
11 marca 2021 r. MEN przedstawiło Program wsparcia psychologiczno – pedagogicznego uczniów i nauczycieli oraz Raport „Jak wspierać uczniów po roku pandemii”, który zawiera rekomendacje do działań w kierunku poprawy funkcjonowania dzieci i młodzieży.
Na szkoleniu dowiedzą się Państwo jakie zadania należy podjąć w szkole by skutecznie udzielać pomocy i wsparcia uczniom oraz zadbać o ich zdrowie psychiczne.
EFEKTY /CELE /SZKOLENIA:
Głównym celem szkolenia jest zapoznanie się z obecnym stanem kondycji psychicznej uczniów oraz z ważnymi zadaniami szkoły, które należy podjąć w obszarze wychowania, zdrowia psychicznego oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży wynikających z przedłużającej się pandemii.
Po szkoleniu uczestnik:
- zna najnowsze wyniki badań dotyczące funkcjonowania uczniów w czasie przedłużającej się pandemii
- potrafi rozpoznawać sygnały ostrzegawcze związane z poważnymi problemami dzieci i młodzieży (zaburzenia nastroju, lękowe, depresja, uzależnienia behawioralne)
- zna rekomendacje dotyczące poprawy zdrowia psychicznego i funkcjonowania dzieci i młodzieży
- wie, jakie zadania należy wdrożyć i w jaki sposób w obszarze wychowania, profilaktyki, zdrowia psychicznego, by skutecznie pomagać i wspierać uczniów i ich rodziców oraz zapobiegać problemom wynikającym z przedłużającej się pandemii.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Skutki długotrwałej pandemii i edukacji na odległość – przegląd najnowszych badań dotyczących kondycji psychicznej uczniów.
- Sygnały ostrzegawcze związane z poważnymi problemami dzieci i młodzieży (zaburzenia nastroju, depresja, zaburzenia lękowe, uzależnienia behawioralne)
- Diagnoza stanu aktualnego placówki (metody, narzędzia, konstruowanie wniosków i rekomendacji).
- Projektowanie działań w obszarze wychowania, profilaktyki, pomocy psychologiczno – pedagogicznej – rola dyrekcji, wychowawców, nauczycieli i specjalistów.
- Propozycje nowych rozwiązań, przykłady rekomendacji dla szkoły, planowanie i realizacja zadań w bieżącym i następnym roku szkolnym.
- Praktyczne wskazówki do pracy z uczniami podczas bieżącej pracy nauczycieli.
- Współpraca z rodzicami, organizacjami i instytucjami pracującymi na rzecz wspierania dzieci i młodzieży.
- Pytania do wykładowcy.
ADRESACI SZKOLENIA:
Dyrektorzy, wicedyrektorzy, wychowawcy, nauczyciele, specjaliści.
WARUNKI SZKOLENIA:
Kurs z naboru otwartego lub na zamówienie.
Szkolenie w trybie online trwa od 12.30 – 16.30.
INFORMACJE DODATKOWE:
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, podczas szkoleń online materiały są dostępne w wersji elektronicznej. Dyrektorzy skorzystają z licznych, gotowych wzorów dokumentów.
Istnieje możliwość konsultacji podczas szkolenia z prowadzącym kurs, w wersji online odpowiedzi na czacie.
Po szkoleniu wszyscy uczestnicy wypełniają ankietę ewaluacji, w celu podsumowania efektywności kursu.