Z cyklu o neuroróżnorodności …..
Część 7 w roku 2025
Nauczyciel współorganizujący kształcenie, często nazywany nauczycielem wspomagającym, odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym systemie edukacyjnym.
Jego zadania są złożone i obejmują szeroki zakres działań, które mają na celu wsparcie zarówno uczniów, jak i nauczycieli. W dobie rosnącej różnorodności klas, nauczyciel współorganizujący kształcenie staje się nieocenionym wsparciem, dzięki któremu każdy uczeń ma szansę na pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym.
Pierwszym i podstawowym zadaniem nauczyciela wspierającego kształcenie jest identyfikacja indywidualnych potrzeb uczniów. Każdy uczeń jest inny, a zrozumienie jego potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych jest kluczem do skutecznego wsparcia. W tym celu nauczyciel wspomagający często współpracuje z pedagogami, psychologami szkolnymi oraz rodzicami, aby stworzyć pełen obraz funkcjonowania każdego ucznia. Dzięki temu może opracować indywidualny plan wsparcia, który pomoże w pokonywaniu trudności i rozwijaniu mocnych stron ucznia. Na przykład, uczeń z trudnościami w uczeniu się matematyki może potrzebować dodatkowych materiałów wizualnych lub praktycznych ćwiczeń, które pomogą mu lepiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcia.
Najważniejszym zadaniem nauczyciela wspierającego jest przygotowanie dostosowań wymagań edukacyjnych, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 UoSO do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. To on zna najlepiej ucznia – jego trudności i wie, kiedy nie pozwalają one uczniowi spełnić wymagań wynikających z podstawy programowej. Wtedy należy zastosować inną metodę, wybrać inną formę pracy, zaproponować inny sposób działania, by uczeń mógł wykonać zadanie.
Kolejnym ważnym aspektem pracy nauczyciela współorganizującego kształcenie jest współpraca z innymi nauczycielami w celu dostosowania programów nauczania do potrzeb uczniów z różnymi trudnościami edukacyjnymi. W praktyce może to oznaczać modyfikację materiałów dydaktycznych, takich jak np. karty pracy sprawdziany, aby były bardziej dostępne dla uczniów z trudnościami w uczeniu się.
Nauczyciel wspomagający może również sugerować alternatywne metody nauczania, które lepiej odpowiadają stylowi uczenia się danego ucznia. Na przykład, uczeń z trudnościami w koncentracji może lepiej przyswajać wiedzę poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach praktycznych, niż przez tradycyjne wykłady.
Nauczyciel współorganizujący kształcenie pełni również rolę pośrednika między szkołą a rodzicami. Często to on jest pierwszym punktem kontaktu dla rodziców, którzy mają pytania lub obawy dotyczące postępów ich dziecka. Dzięki temu nauczyciel ten może udzielić rodzicom cennych wskazówek, jak wspierać dziecko w domu, a także zorganizować spotkania, podczas których omawiane są postępy i ewentualne trudności ucznia. Taka komunikacja jest niezbędna, aby zapewnić spójne wsparcie zarówno w szkole, jak i w domu, co jest kluczowe dla sukcesu edukacyjnego ucznia.
Oprócz bezpośredniej pracy z uczniami i nauczycielami, nauczyciel współorganizujący kształcenie często angażuje się w organizację i prowadzenie szkoleń. Celem takich szkoleń jest zwiększenie świadomości na temat różnorodnych potrzeb uczniów oraz rozwijanie umiejętności nauczycieli w zakresie stosowania zróżnicowanych metod nauczania. Dzięki temu szkoła jako całość staje się bardziej inkluzyjna i lepiej przygotowana do pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Na przykład, szkolenia mogą obejmować tematy takie jak strategie zarządzania zachowaniem w klasie czy techniki wspierania uczniów z autyzmem.
Co więcej, nauczyciel współorganizujący kształcenie często pełni rolę mentora dla innych nauczycieli, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki temu staje się ważnym źródłem wsparcia dla swoich kolegów, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne uczniów. Na przykład, nauczyciel wspomagający może pomóc innemu nauczycielowi zrozumieć, jak efektywnie wdrażać strategie różnicowania nauczania w codziennej pracy z klasą.
Podsumowując, dzięki zaangażowaniu i profesjonalizmowi nauczycieli wspomagających, szkoły mogą lepiej wspierać rozwój każdego ucznia, niezależnie od jego trudności czy wyzwań, z jakimi się boryka.